bakfantasten.blogg.se

Lussebullar!

Kategori: Jul

Idag kände jag mig jättesugen på att baka något, så jag satte på mysig julmusik och ställde mig och bakade klassiska lussebullar. Det var verkligen riktigt mysigt! Älkar verkligen julkänslan man får av att sätta på lite julmusik och baka nya eller klassiska julbakverk.
Jag vet att det finns många olika recept med till exempel kesella, men jag använde mig av ett klassiskt recept som jag tycker blir bäst, och det blir verkligen gudomligt goda! (receptet är taget från tidningenhembakat.se)
 
Ingredienser:
150 g smör
6 dl mjölk, ljummen
1 g saffran
1 dl strösocker
50 g jäst
1 ägg
½ tsk salt
13–15 dl vetemjöl
 
1 ägg
russin
 
Gör såhär:
Smält smöret. 
Tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm.
Blanda saffranet med lite av sockret i en skål.
Smula jästen i en skål och häll i saffranet och degspadet.
Tillsätt ägg, salt, resten av sockret och mjöl, lite i taget.
Arbeta ihop allt till en smidig deg och knåda i några minuter.
Strö över lite mjöl och låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min.
 
Forma lussekatter av degen och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Garnera med russin.
Låt bullarna jäsa under bakduk i 30 min.
Sätt ugnen på 250°C.
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg.
Grädda lussebullarna mitt i ugnen i 8–10 min.
Låt bullarna svalna på ett galler under en bakduk.
 
 
Färdigjäst deg
 
 
Färdigjästa lussebullar
 
 
Färdiggräddade lussebullar
 

Hoppas ni gillade den här typen av inlägg, och lycka till med lussebulle-baket! 
 
Bakfantasten <3
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: