bakfantasten.blogg.se

Fina hjärtformade småkakor

Kategori: Pyssel, Småkakor

Jag hittade ett roligt recept på vanliga småkakor och gjorde om dem lite till mina egna. Jag skulle iväg på ett bröllop några dagar efter att jag hittade receptet och bestämmde mig då för att göra bröllops-inspererande småkakor. Kakorna har en vanlig glasyrtopping på som är färgad med röd karamellfärg. Jag tycker att kakorna blev riktigt goda och desutom är dem väldigt fina och passade bra som en present till brudparet.
 
Blir cirka 70 stycken
 
Ingredienser:
Kakorna: 
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1/2 dl strösocker
1 äggula
200 g rumsvarmt smör
1 msk kallt vatten
 
Glasyr:
1 äggvita
4 dl florsocker
Röd karamellfärg
 
Gör såhär:
Blanda vetemjöl, potatismjöl och strösocker i en bunke. 
Tillsätt äggulan (spara äggvitan till glasyren), skivat smör och vatten.
Arbeta snabbt ihop degen i en matbredare och lägg den sedan i en plastpåse och låt den vila i kylen i cirka 30 minuter.
Sätt ugnen på 200°C.
Kavla ut degen 2-3mm tjock och ta ut kakor med hjärtformar. 
Lägg kakorna på plåtar med bakplåspapper.
Grädda kakorna mitt i ungen i 10 minuter och låt sedan svalna på plåten.
 
Gör glasyren genom att blande äggvitan med florsocker och tillsätt sedan karamellfärg efter önskad färg på glasyren. 
Bred ut glasyren på dem avsvalnade kakorna och dekorera med strössel.
 
Lycka till!
 
Bakfantasten <3
Kommentera inlägget här: