bakfantasten.blogg.se

Klassiska chokladbollar

Kategori: Bakverk, Choklad

Chokladbollar är bland det lättaste sakerna att baka och det blir även otroligt gott. Det är någonting som jag och min lillasyster på 3år ÄLSKAR att göra tillsammans, så det händer ganska ofta här hemma måste jag erkänna.
Jag har alltid använt mig av lite olika recept på chokladbollar då jag aldrig riktigt har hittat något recept som jag tycker är sådär jättebra, men efter att ha experimenterat lite själv har jag kommit på ett recpet som jag tycker är toppen! Det är lite kladdigt att rulla bollarna, men tro mig, det är SÅÅ värt det!
 
Blir cirka 20 stycken (beroende på hur stora man vill ha dem)
 
Ingredienser:
100g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
3 dl havregryn
3 msk kakao
1 tks vaniljsocker
3 msk kallt kaffe
kokos, pärlsocker, karamellströssel eller något annat att rulla bollarna i
 
Gör såhär:
Blanda smör och strösocker poröst.
Tillsätt dem övriga ingredienserna (sist kaffet) och blanda.
Strö ut kokos eller pärlsocker i en tallrik.
Rulla bollar av smeten och rulla dem sedan i kokos eller prälsocker.
Förvara chokladbollarna i kylskåpet.
 
Riktigt goda och enkla chokladbollar som går riktigt snabbt att göra, det är bara att slänga ihop en sats när sötsuget tar över!
 
Lycka till!
 
Bakfantasten <3
Kommentera inlägget här: