bakfantasten.blogg.se

Nybakat bröd!

Kategori: Bröd

Jag älskar verkligen doften av nybakat bröd, och bara tanken på nybakat bröd till frukost fyller mitt bak-hjärta med glädje. Så i helgen bestämmde jag mig för att baka bröd och kalljäsa det, så att det blir nybakat bröd till frukosten på morgonen. Jag kände för att göra ett litet mörkare bröd och hittade det här receptet på tidningen hembakats hemsida. Brödet är bakat på lantbrödsmjöl med surdeg som är en färdig mjölblandning som ska underlätta när man vil ha ett fylligt och mustigt surdegsbröd, men utan extra jobb och masviss med olika ingredienser.
Brödet är egentligen inte ett kalljäst bröd, men jag gjorde om det lite så att det kalljäste i kylskåpet under natten och sedan bara gräddades i ugen på morgonen. Så otroligt smidigt och supergott till frukosten!
 
Blir 2 bröd
 
Ingredienser:

25 g jäst
5 dl kallt vatten
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk mörk sirap
cirka 12 dl mörkt lantbrödsmjöl med surdeg
 
Gör såhär: 
På kvällen:
Smula jästen i en bunke.
Tillsätt vatten och blanda tills jästen har lösts upp.
Tillsätt smör, salt, mörk sirap och mjöl, lite i taget under omrörning. 
Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i 50-60 minuter.
Knåda degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar.
Rulla degbitarna till runda, släta bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 
Skär några snitt i ytan med en vass kniv och strö över lite mjöl.
Ställ in plåten i kylskåpet och låt bröden jäsa under natten.
 
På morgonen:
Ta fram bröden från kylskåpet och sätt ugnen på 225°C.
Värm bröden längst ned i ugnen i 20-25 minuter.
Låt bröden svalna innan dem skivas upp i tunna skivor. 
(Det går bra att frysa brödet i skivor och sedan ta fram önskad mängd när man är sugen på gott hembakat bröd)
 
Hoppas ni gillar det! Lycka till
 
Bakfantasten <3
Kommentera inlägget här: